Telakan historia

Telakan rakennustyöt aloitettiin vuonna 1751 vaikkei telakka alun perin kuulunut linnoitustöiden johtajan Augustin Ehrensvärdin alkuperäiseen suunnitelmaan. Ideoinnista vastasi Daniel Thunberg, jolla Ehrensvärdin ohella oli merkittävä osuus Viaporin ja erityisesti sen teknisten innovaatioiden suunnittelutyössä. Telakan tarkoituksena oli tarjota suoja Ruotsi-Suomen saaristolaivastolle.

Telakan paikaksi valittiin Susisaaren pohjoisosa, johon muodostui luonnostaan allas pääsaaren ja sen pohjoispuolella sijaitsevien pikkusaarten väliin. Allas padottiin merestä valtaisalla työpadolla. Tämän jälkeen alettiin rakentaa varsinaista patoa keskimmäisten saarten välille ja täyttää saarten välisiä salmia.

Ensimmäinen Viaporin telakalla rakennettu alus oli kuuluisan laiva-arkkitehti Fredrik Henrik af Chapmanin suunnittelema fregatti Hämemaa Oden, joka valmistui vuonna 1764.